Tuesday 23 February 2016

Crush

COUPLE DOSA BESAR???
iyeke? Kenapa ekk? Gais, cuba korang bayangka, mula mula dengan CRUSH, kita dah tak dapat tundukkan pandangan, stalk, usha, teringat pasal 'that boy or that girl' imagine pasal dia.. etc.. Bukankah semua tu DOSA?

Ha..kalau korang nak tahu, betapa bahayanya jika seseorang melayan crush dan tak ada usaha untuk melupakan crush tersebut. * Tak kisahlah minat sepenuh hati atau tak*

"MASALAHNYA, AKU MINAT SANGAT DIA TU, NAK BUAT MACAM MANA?"

Apabila kita dah menyukai seseorang misalnya, apa kita nak buat? COUPLE? CONFESS? No...No...No..

Nabi Bersabda,
" Tidak ada yang lagi patut bagi dua orang yang saling mencinta selain daripada BERKAHWIN!" (HR Ibn Majjah)



So, kalau kita rasa kita ni tak layak lagi nak kahwin, masih belajar lagi misalnya, tak usahlah fikir pasal crush or nak memiliki crush, entah berapa kali tukar crush. Apakah?? hehe.. Saya tak boleh jugak nk cakap besar soal ni, saya pernah je mempunyai perasaan tu. Well, manusia sering berubah. So, kita kene lah berubah ke arah kebaikan. Tak gitu?? Korang ade dengar jugak kan " Alah... lumrah manusia lah wei minat minat ni, kalau takde minat sape sape tu, tak normal" mesti kawan2 korang ade cakap cmni kan? suatu ketika dahulu saya pun pernah jugak cakap camni. haha Dah tak cakap dh setelah tahu semua tu DUSTA belaka. haha sedangkan dalam AlQuran pun tak cakap cmtu kan.

" BILA KITA TERDETIK UTK MENYUKAI SESEORANG SECARA TIBA2?"

Apabila kita menyukai seseorang secara tiba-tiba, kita mestilah sedaya upaya melupakan CRUSH tersebut. Jika kita sedar bahawa cintanya hanyalah cinta monyet dan lansung tiada jalan dan seakan agak mustahil untuk berkahwin, lupakan saja lah.

 Hadis ada berkata bahawa " sesiapa yang bercinta dan menahan dirinya untuk tidak melakukan perbuatan terlarang dan menyembunyikan cintanya itu, kalau dia mati maka dia termasuk sebagai mati syahid" * INI MERUPAKAN HADIS PALSU* 'take note gais'

"KORANG NAK TAHU CINTA YANG ALLAH REDHA?"

Ramai je yang nak redha Allah dalam percintaannya. Tapi sayangnya, mereka mencari cinta sebelum bernikah. Minat lelaki ni, Minat perempuan ni, Allah Redha ke??

CINTA YANG ALLAH REDHAI ialah cinta yangg di semai semata-mata untuk mendekatkan diri kepada Allah, iaitu CINTA SESEORANG LELAKI KEPADA ISTERINYA! Cinta ini paling dituntut kepada umat yang beragama ISLAM. Oleh itu, orang yang bercinta begini Allah akan puji.

Ha.. panjang lebar saya cakap pasal CRUSH ni, by the way korang faham tak ape itu CRUSH?
Saya boleh definisikan CRUSH adalah " meminati seseorang dalam diam dan dia menyimpan hasrat untuk meluahkan cintanya kepada orang yang diacintai, seseorang yang mengingati orang yang dia cintai, dan berfikir bahawa crushnya itu mempunyai perasaan yang sama terhadapnya."

Muhasabahlah Kawan-kawan.. Semoga Allah menjadikan kita termasuk dalam golongan orang yang mencintaiNya dan mendapatkan KeredhaanNya berbanding mengikut hawa nafsu serakah yang menghancurkan kita. 
Amin ya rabbal alamin.

*Maafkan saya jika perkkongsian saya kali ini membuatkan anda sakit hati dan membenci saya. Saya juga insan biasa yang sering melakukan sering melakukan kesalahan dan mencuba untuk menjadi manusia yang diredhai Allah.

Sekian nukilan daripada saya,
-BisikanPetunjuk-
#pendonsatanpanoktah

7 comments:

  1. If you want to change people you should change yourself first.
    Well I can't deny it's a good post btw

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah, i'll never stop to change myself. so together we change ourselves

      Delete
  2. Good sharing Rusyda . Keep it up . And you will someone you really deserved one day

    ReplyDelete
  3. When you are going to update next entry , i am waiting for it :)

    ReplyDelete